SÜNDMUSED
Home / Blogid / Hirm

Hirm

Hirm ei kuulu just nende tunnete hulka mida me tunda tahame. Ometi me kardame, muretseme ja tunneme hirmu ühe ainsama päeva jooksul palju kordi. Kardame, et jääme tööle hiljaks, muretseme kas jõuame enda püstitatud ülesanded päeva jooksul ära täita ja tunneme hirmu uudistes kuuldud sõdade pärast. Kuigi hirm on meie kõigi igapäevane kaaslane, teame me temast ometi nii vähe. Hirmu peetakse nõrkuseks. Ikka öeldakse, et hirmu ei tohi tunda ja hirmust peab üle saama. Nii me siis õpimegi oma hirmu peitma, varjama, alla suruma, ignoreerima või siis sellele vastu seisma.

imagesHirm iseenesest ei ole negatiivne või halb. Kõik tunded on vajalikud ja neutraalsed, pole head või halba, kõik on võrdväärne. Eluterve hirmu eesmärk on tegelikult meid kaitsta nii füüsilise kui psühholoogilise ohu eest. Kui me ei tunneks üldse hirmu, siis me ei saaks ekisteerida. Me hüppaksime rõõmsalt auto alla või vigastaksime end mingit muud moodi. Hirm hoiatab meid, nagu paneks keegi käe meile õlale ja ütleks : “Stop, ära mine edasi” . Hirm on ka meie liikuma panev jõud. Hirm võib panna meid näiteks  kiiremini jooksma või kõrgemale hüppama.  Me vajame hirmusid, et elus püsida. Meie kehad on tohutult intelligentsed. Hirm on meile aegade algusest sisse ehitatud. Kõik meie keha funktsioonid ja instinktid on väga vajalikud, andes endast kõik, et meid elus hoida.

Hirm võib olla meie parim sõber aga ka meie halvim vaenlane. Hirm on nagu tuli, kui oskame seda kasutada, siis on ta meile kasulik, kui me seda aga kasutada ei oska, siis võime kõik enda ümber maha põletada. 

Kuna hirm on meil üks suurimaid liikumapanevaid jõudusid, siis just hirmuga manipuleeritakse meid kõige rohkem. Kogu meie elu ja ühiskond on rajatud hirmule, enamasti küll libahirmule. Kui me ei õpi, saame halbu hindeid, kui me ei tee tööd, siis ei saa me raha, kui meil ei ole raha, siis meil pole süüa ja kui meil pole süüa siis sureme nälga. Me kardame, et kui me ei vaktsineeri, ei söö liha või ei võta ravimeid, siis me jääme haigeks või sureme. Meil on hirm surma ja haiguste ees, hirm eluga hakkama saamise ees, hirm mis teised meist arvavad. Meil on hirm olla teistsugune ja teha midagi teisiti kui teised- kanda teistsugust riietust, soengut või süüa teistmoodi. Me kardame halvakspanu, meil on hirm et meid ei võeta omaks, ei armastata, hirm, et meid hüljatakse või naeruvääristatakse. Hirm tuleviku ja muutuste ees. Hirm suhtlemise, esinemise, läheduse ja üksiolemise ees. Me kardame alati midagi või kedagi. Me kardame teistsugust, neid kes pole meie sarnased. Me kardame midagi teha või tegemata jätta. Me muretseme, et meil pole piisavalt raha, asju, sõpru, head välimust, kogemusi, tarkust, vaimsust. Me kardame, et kui meil pole kõiki neid asju või omadusi, siis me oleme nõmedad, rumalad ja väärtusetud.

Ja me ei pruugi isegi aru saada, et hirmud juhivad meie elu igal sammul. Me võime olla  pealaest jalatallani hirmude küüsis ja me isegi ei märka ega teadvusta seda endile. Me toidame oma hirme võistlemise, hindamise, idealiseerimise, perfektsionismi, teistega võrdlemise ja erinevate sõltuvustega- uudised, toit, seks, alkohol. Algul on muretsemine, hirm ja kartus, seejärel juba stress ja depressioon ning lõpuks ärevushäired ja paanikahood. See kõik aga lõhub tugevalt meie elukvaliteeti, pannes meid tundma ennast lootusetuna nagu lind puuris.

Kuna meil on palju erinevaid hirme, siis meie ülesandeks on selgeks teha milline hirm meid teenib või millist hirmu teenime meie. Me tuleks osata oma hirme õigesti tõlgendada ning tegutseda vastavalt vajadusele. Me tuleks õppida eristama milline hirm on instinktiivne, milline hirm on sõnum meie hingelt, universumilt, milline hirm on tühipaljas emotsioon peas, milline hirm pärineb minevikust ja milline hirm on lihtsalt massipsühhoos. Milline hirm pärineb meie endi seest ja milline hirm on sinna teiste poolt meisse süstitud. Milline hirm ei lase meil oma elu elada ja milline hirm aitab meil teha paremaid valikuid.

Mida oma hirmudega siis peale hakata

images-1

Võib juhtuda, et kui me oma hirme ignoreerime, siis leiame end olukorrast, kus me olla ei taha ja kahetseme, et oma hirmu häält kuulda ei võtnud. Kui me väldime olukordi, mis meid hirmutavad, siis muutuvad need olukorrad veelgi hirmsamaks. Kui me surume oma hirmu alla, siis see kasvab järjest tugevamaks, kuni lõpuks lihtsalt plahvatab meist välja vihkamise või süüdistamisena. Hirm on nagu kasvaja, mida rohkem me tema vastu võitleme, seda jõulisemalt ta tagasi tuleb. Kui oled oma hirmud enda eest ära peitnud, siis jälgi oma keha keelt, keha ei valeta kunagi. Hirmunud inimene ei suuda lõdvestuda, ta ei suuda olla niisama ilma midagi tegemata, Ta ei suuda olla üksi iseendaga. Ta kardab, kui tema tõekspidamisi õõnestatakse, seetõttu on ta alati vaidlemishimuline.

Teadvusta. Esimene samm ongi oma hirmude teadvustamine. Pane tähele millised hirmud sul on. Mida sa kardad ja mille pärast sa muretsed.

Aksepteeri. Jah, mis iganes hirmud sul on, lihtsalt aksepteeri neid. Hirmud on täiesti normaalsed tunded, lihtsalt võta need omaks, ära salga ega pelga neid, need on sinu omad.

Kuula. Hirm ei jäta sind enne rahule kui sa kuulad mis tal sulle öelda on. Kui sa tõesti kuulad oma hirme,  siis saad ka teada, kas nad on põhjustatud ebameeldivatest mälestustest minevikust, sinu või teiste inimeste mõtetest,  või on see hoopis sinu enda sisemine hääl-intuitsioon, kes proovib sind lihtsalt juhatada õigele teele.

Mõtle. Asi ei olegi selles, mis sinu elus toimub, vaid see, kuidas sa sellesse suhtud. Tihti me me mõtleme mõtteid, mida me oma ellu luua ei taha, need mõtted tekitavadki hirmu. Kui valid meeldivamad mõtted, siis hirm väheneb või kaob. Kuigi vahest aitab ka just see kui sa mõtled läbi kõige hullema tsenaariumi, mis saab juhtuda. Ja tavaliselt toob see rahu, sest enamasti pole isegi see kõige hullem asi üldse hirmus, kuna see polegi maailmalõpp ja igast olukorrast on alati mingi väljapääs.

Räägi. Räägi oma hirmudest teistele. Hirmule meeldib istuda pimedas varjus, nii tunneb ta end kõige kindlamana. Kui hirm tuua kõigile nähtavaks, siis ta hakkab lahjenema või kaob sootuks.

Hinga. Alati kui tunned hirmu või ärevust, siis keskendu hingamisele. Eriti soodsalt mõjub kõhu kaudu hingamine, mis on väga rahustava toimega, rinnakuga hingamine muudab meid ärevaks.

Liigu värske õhus. Looduses liikumine alandab stressi ja ärevust, mõjub positiivselt närvisüsteemile ja tõstab tuju.

Mediteeri. Meditatsioon aitab sul mõtteid vaigistada, enda sisse vaadata ja mõista kus kohast su hirmud pärit on.

Toitu tervislikult. Paljudel juhtudel kasutatakse toitu, eriti rämpstoitu, alkoholi või uimasteid oma tunnete tuimestamiseks. Jälgi mida sööd ja mida sa üritad sellega peita. Tervislikult toitudes on oma emotsioone ja tundeid raskem varjata.

Tunne elust rõõmu. Hirm ei taha elust rõõmu tunda, hirm surub sind ligi maad. Naudi elu ja tunne rõõmu igast hetkest.

Tegele meeldivate tegevustega. Tegele tegevustega kus pole võistlemist või hindamist ning mis ei tekita liigseid pingeid ja ärevust,  näiteks jalutamine, kudumine, joonistamine, tantsimine,  jooksmine, jalgrattasõit, jooga jms.

Usada elu. Soov kontrollida kõike tekitab tahes tahtmata pinget, ärevust ja hirmu. Lepi sellega, et sa lihtsalt ei saa kõike kontrollida ja elus juhtuvad just täpselt need asjad, mis peavad juhtuma.

Ole tänulik. Soovides kogu aeg seda mida sul veel ei ole on väga stressi tekitav, hirmul on alati kõike vähe. Ole tänulik selle eest mis sul juba on, seda ei ole vähe, kõike on piisavalt.

Armasta. Armastus on hirmu vastand. Elu edasiviivaks jõuks võiks olla  armastus, mitte hirm.  Mida rohkem sa armastad iseennast oma elu ja teisi, seda vähem hirmud sinu elu üle võimust võtavad.

 

About Egle

Kuigi igaüks meist on unikaalne ja proovib otsida oma tõde omamoodi, soovime me kõik siiski tegelikult ühte ja sama – olla õnnelikud ja armastatud, elada külluses ja hingerahus ning olla terved. Julgustan sind tõstma oma teadlikust, nägema ” suurt pilti” , kuulama oma keha ja vastutama ise oma tervise eest. Tore kui leiad siit lehelt midagi kasulikku, mis aitab sind sinu teekonnal edasi. Kui ei, hinga sügavalt sisse ja mine edasi. :)

Scroll To Top