SÜNDMUSED
Home / Blogid / Päris toit

Päris toit

Inimesed on tänaseks oma algsest toidulauast väga kaugele purjetanud, oleme unustanud, et meie keha on arenenud kooskõlas kogu ökosüsteemiga, kogu loodusega. Seega olles disainitud looduse poolt, on meile disainitud ka looduse poolt vastavad toidud. Kui me hakkame nendelt toitudelt midagi ära võtma või juurde lisama, siis me lihtsalt viime selle toidu tasakaalust välja ja ajame sassi kogu terviku. Selle tulemusena ei tunne meie keha neid toite enam ära ega oska neid enam seedida ega detofikseerida. Nii tekib ka meie organismis tasakaalutus, seedimisprobleemid ja ainete puudused või ülejäägid.

images-1
Viimaste aastakümnete jooksul on meie toidulauale lisandunud eriti palju rafineeritud ehk töödeldud toite, mis ei ole enam ligilähedasedki terviklikule toidule. Kahjuks on rafineeritud toidud end meie menüüsse kenasti sisse söönud ja on meie toidulauast väga visad kaduma. Tihtilugu peetakse päristoiduks just valget jahu, valget suhkrut jne. ning arvatakse, et pruun jahu ja pruun suhkur nagu pole” päris”, nagu pole need “õiged”.

Miks nii?

Aga sellepärast, et poes on müügil valge jahu kuhu on peale kirjutatud ” Kõrgekvalteediga esimese sordi jahu ” vms. Selliste kirjadega tooted on pesnud inimeste ajusid juba aastakümneid.

Rafineerimata ja valgendamata tooteid on minevikus seostatud vaesusega. Näiteks riisi, jahu või suhkru rafineerimine oli üsna kulukas ja rafineerimisel saavutatav valge värv seostus kõrgema klassiga. Rafineeritud tooted olid hinnalisemad ja näitasid rikkust. Keegi ei tahtnud osta pruuni suhkrut, riisi või jahu ja näidata end vaesena. Ja muidugi rafineeritakse ka toite selleks, et nad ei rääsuks ja säiliksid kauem ning , et neid oleks mugavam ja kiirem kasutada.

Rafineeritud toit ei ole “päristoit”

Veel sada aastat tagasi rafineeritud toitu praktiliselt ei tuntudki. Siis töödeldi naturaalset toitu vaid küpsetamise ja keetmisega. Kugi soola ajalugu ulatub aastatuhandete taha, siis laialdaselt hakati soola ja ka suhkrut kasutama suhteliselt hiljuti. Tänapäeval aga moodustavad rafineeritud ja soola, suhkru ja muude lisaainetega maitsestatud tooted suure osa inimese toidulauast.

Rafineeritud tooted on valge jahu, manna ja sellest tehtud tooted nagu pasta, saiad, koogid, küpsetised. Valget jahu lisatakse ka poolfabrikaatidesse nagu kalapulgad, kastmed ja vorstikesed. Rafineeritud on ka valge riis, kiirkeedu helbed, hommikuhelbed, sojatooted, suhkur, sool, margariinid ja õlid. Soja piim, tofu, sojahakkmass on väga tugevalt töödeldud. Kui värske piim on pastöriseeritud, homogeniseeritud, vähendatud rasvasisaldusega, suhkrut, soola ja muid aineid lisatud, siis ta ei ole enam terviktoit ja on kehale raskesti omastatav. Poepiim, kohupiimad, jogurtid, juustud, jäätised ei ole terviklikud toidud. Sama lihatoodetega: viinerid, vorstid, singid ei ole tervikliktoit. Taimsed liha (n. seitan) ja juustutooted ei ole samuti terviklikud toidud. Ka mahlad ja konserveeritud toidud on töödeldud ja muidugi shokolaad, kommid. Mida pikem on koostisainete nimekiri toiduaine pakendil, seda kaugemale tuleks sellisest toidust hoiduda.

Hei, kes soovib süüa blondeeritud toitu? 🙂

20949Inglisekeeles kirjutatakse valgele jahule, riisile ja suhkrule koti peale “bleached “, mis tähendab valgendatud. Midagi valgendada ehk blondeerida aga saab ainult kõva keemiaga. Seega valgendatud jahu, suhkurut ja riisi saab võrrelda nagu juuste blondeerimisega. Kõik teavad kui tugevalt rikub blondeerimine juukseid. Kujutage ette kuidas rikub blondeerimine veel meie toitu. Blondeeritud juuksed ei ole enam loomulikud, naturaalsed, need pole enam nagu päris, need on surnud juuksed. Valgendatud, blondeeritud jahu, riis, suhkur ja sool ei ole samuti loomulik toit, ei ole päris toit, see on juba surnud toit.

Rafineerimine on protsess, kus algne toitainete rikas tooraine on liigselt “puhastatud” valgendatud, kuumutatud, kasutades keemilisi aineid ja lahustajaid, väga kõrget kuumust jne. Rafineeritud valget jahu töödeldakse näiteks kloori ja broomiga. Jahu tootmise käigus eemaldatakse tervislikud kiud ja õlid, kuna need muudavad jahu pruunikaks ja kiiremini riknevaks. Seega kõige tervislikum osa eemaldatakse. Järgi jääb lõhnatu, toitainete vaene kauasäiliv mass ehk endosperm, puhas tärklis, mis muutub lagunedes meie organismis limaks, olles paljude tõsiste terviserikete põhjustajaks. Mida ” kõrgevaliteetsem” on jahu sort, seda valgem, ja seda rohkem on jahus endospermi ja vähem kliisid.

Ja siis me töötlemine seda rafineeritud toitu kodus veel üle

images-3Nüüd me võtame selle valge jahu, valge suhkru ja pastöriseeritud kohupiima, keerame need ained omavahel kokku ja küpsetame ahjus 200 kraadises kuumuses veel tunnikese. Isegi kui me teeme seda toitu kodus ja ei lisa sinna ise veel mingeid keemilisi aineid, on see toit juba enne valmistamist tugevalt töödeldud, surnud ja inimorganismile sobimatu.

Kui me ise ostame poest terviktoitu, näiteks tomateid ja keedame nendest kastme, lisades sinna näiteks soola, pipart ja sibulat. Siis on see samuti töötlemine ja tomat ei ole enam tervik. Siinkohal on muidugi päris suur vahe kui valmistada kodus värsketest toorainetest ise süüa, toitu võimalikult vähe töödeldes ( keetmine , küpsetamine jne.) ja lisaaineid lisades või osta poest ketshupit ja, öelda et see võrdub tomatiga.

Täpselt sama võib öelda, et valgel suhkrul ja naturaalsel pruunil suhkril pole mingit vahet. Tegelikult polegi, kuna nad mõlemad on töödeldud, õige terviktoit on suhkruroog ise. Pruuni ja valget suhkrut aga võib võrrelda kui kodus ise värsketest tomatitest tehtud kastme või poest ostetud plastikpudelis ketshupiga. Siin ei teki ilmselt küsimustki kumb varjant on terviktoidule lähemal, nii ka suhkruga, pruun naturaalne suhkur on lihtsalt pisut lähemal oma algsele olekule ja seega väärtuslikum.

Ka mahl ei ole sama mis puuvili. Õuna ja eriti veel konsentreeritud õunamahla vahel ei ole võrdusmärki, need on kaks täiesti erinevat asja. Värskeltpressitud õunamahl on muidugi olulislt ligemal õunale, kuigi räägitakse, et ka masin mis õuna töötleb lõhub juba selle õuna struktuuri ja peenenergiat, rääkimata sellest, seedimine algab juba suust ja selleks, et toitu seedida on vaja seda närida( muidu meil poleks ju hambaid :)). Mahlas puuduvad ka kiudained, mis pidurdavad liiga kiiret suhkruimendumist. Kiire suhkruimendumine viib aga veresuhkru liiga järsult liiga kõrgele, mis omakorda võib pikemas perspektiivis põhjustada diabeeti. Seega kõige parem on süüa ikka õuna ennast, järgmine valik on smuuti, siis värskelt pressitud mahl. Ehk õunamahl on küll väga kasulik ja vitamiinirikas kuid terve õun on veel kasulikum ja parem ja loomulikum ja täiuslikum.

Süües õuna, teab meie keha täpselt millised ained sealt tulevad ja kuidas neid aineid sealt kätte saada, ning vastavalt sellele valmistab ette kogu seedetrakti. Süües “poolikut” või ” täiustatud ” toitainet tekib kehas “error”, kuna organismil endal puuduvad vajalikud ained selle toitaine ümbertöötlemiseks. Selline seisund aga lööb meie organismi pikemas perspektiivis rivist välja ja põhjustab palju terviseprobleeme.

images-2Rafineeritud toidud on toitainetest tühjaks imetud libatoidud, milles puuduvad meile hädavajalikud vitamiinid ja mineraalained ning meie kehale vajalik tooraine algupärane energia. Meie keha peab sellise toidu seedimiseks laenama puuduvad vitamiinid, mineraalid ja muud toitained oma kudedest. Seesugune organismi tühjaks imemine kasvatabki isu ja liigsöömist, sest keha otsib võimalusi, kuidas taastada toitainevarud, mille ta on rafineeritud toidu peale ära kulutanud. Lisaks on rafineeritud teraviljast tooted kõrge glükeemilise koormusega (GK), tõstes veresukru järsult kõrgele, soodustades rasvumist, diabeeti, veresoonkonna haigusi jpm.

 

Terviklik toit

Terviklik toit on “päristoit” mis on looduse poolt valmiskujul juba olemas. See on toit, mida inimkeha juba tunneb ja teab miljoneid aastaid. See on toit kus on olemas kõik vajalikud vitamiinid ja mineraalained, kiudained, antioksüdandid, head rasvad ja suhkrud. Meie keha oskab seda toitu ideaalselt omastada ja kasutada kuna kõik ained selle toidu seedimiseks ja detofikseerimiseks on terviklikus toidus juba olemas. Terviklik toit on kõige loomulikum ja tervislikum toit inimese jaoks.

Terviklikule toidule ei pea mitte midagi juurde lisama, midagi ära võtma, puhastama, rikastama, valgendama, värvima, lõhnastama ega lahjendama.

Terviklikud toidud on puuviljad, marjad, aedviljad, seemned, pähklid, teraviljad, kaunviljad, seened, isegi liha, munad ja piim oma algupärases olekus (kuigi neid ei pea inimene küll tingimata sööma). Tervikliku toidu söömine ei ole mingi uus trend. Inimesed on aegade algusest saadik söönudki ainult orgaanilist, naturaalset terviklikku toitu.

Kui inimene sööb aga oma liigile loomuomast terviklikku toitu, mis vastab ka tema nägemis, haistmis- ja maitsmismeelele ning tema füüsilistele iseärasustele, siis saab ta seda toitu süüa ka täiesti loomulikus olekus ilma kuumutamata, praadimata, küpsetamata, maitsestamata. Siis ei ole vaja tingimata kasutada ka panne, potte, köögikombaine, mahlapresse ja smuutimasinaid. Kui me sööksime toitu naturaalses olekus ja ei töötleks toitu üldse, siis palju me sööksime teravilja, liha , piima, mune, soola, suhkruroogu, kakaouba, sojat ?

images

 

Loo point

Proovi süüa rohkem naturaalset terviktoitu ja töötle seda nii vähe kui võimalik, mida madalama kuumuse ja lühema ajaga sa oma toitu valmistad, seda parem. Mida vähem erinevaid koostisosi ja lisaaineid seda parem. Nii kindlustad sa omale vitamiinide ja mineraalide tasakaalu ja sul ei ole organismis midagi puudu ega midagi üle. Terviklik vähetöödeldud toit aitab ennetada haigusi, pidurdab vananemist ja aitab säilitada tervislikku kehakaalu. Süües aed- ja puuviljade rikast toitu, vähendad kasvajate, diabeedi ja südamehaiguste riski. Lisaks sellele ei pea sa toiduvalmistamisele nii palju aega kulutama ja sa saad selle aja pühendada millelegi palju olulisemale.

Terviklik toit võrdub terve toit, võrdub terve inimene, võrdub terve maailm 🙂
Kasutatud kirjandus

http://www.minutervis.ee/miks-on-raffineeritud-toitained-ohtlikud
http://www.jacn.org/content/19/1/61.full
http://www.stfm.org/fmhub/fm2010/April/Andrew280.pdf
http://www.mummums.com/baby-health-nutrition/baby-development/understanding-a-whole-food-based-diet/
http://macrobiotic.about.com/od/gettingstarted/a/wholefoodsdiet.htm
http://www.livestrong.com/article/248210-plant-based-diet-with-whole-foods/
http://healthyeating.sfgate.com/sample-day-whole-food-diet-1763.html
https://everymove.org/blog/adopting-whole-foods-diet-without
http://www.bodyandsoul.com.au/nutrition/nutrition+tips/why+eat+wholefoodsr,14993

About Egle

Kuigi igaüks meist on unikaalne ja proovib otsida oma tõde omamoodi, soovime me kõik siiski tegelikult ühte ja sama – olla õnnelikud ja armastatud, elada külluses ja hingerahus ning olla terved. Julgustan sind tõstma oma teadlikust, nägema ” suurt pilti” , kuulama oma keha ja vastutama ise oma tervise eest. Tore kui leiad siit lehelt midagi kasulikku, mis aitab sind sinu teekonnal edasi. Kui ei, hinga sügavalt sisse ja mine edasi. :)

Scroll To Top