SÜNDMUSED
Home / Blogid / Harjumustes kinni

Harjumustes kinni

Kõigepealt tekivad meie harjumused, ning harjumustest tekime meie. Charles C. Noble

Kõik on kindlasti nõus, et vanadest harjumustest vabaneda on äärmiselt raske. Ja ikka juhtub nii, et need harjumused ei ole meid edasiviivad, vaid reeglina ikka pidurdavad. Kahjuks võtab inimene kergelt omaks ” halbu ” ehk meie elu, tervist ja potensiaali hävitavaid harjumusi: suitsetamine, alkoholitarbimine, ülesöömine, maiustustega liialdamine, teleka ees vedelemine, ületöötamine jne.
Kui lapsed muutuvad telerisõltlasteks või kugistavad peotäite viisi küpsiseid, on tavaks arvata, et nad kasvavad sellest välja. Kuigi on üsna tõenäoline, et nad omandavad hoopis halvad harjumused, mis võivad viia ülekaalulisuseni lapseeas ning seeläbi tekitada kroonilisi haigusi täiskasvanueas, alates diabeedist ja depressioonist kuni südamehaiguste ja osteoporoosini. Seega on väga oluline juba lapsepõlves juurutada ” head” harjumused.

images-4

Paraku ei ole siin kannatajaks vaid halbade harjumuste ohver ise kuna kõik siin maailmas on tihedalt seotud, siis on ju seotud ka teised inimesed ja keskkond. Olles shokolaadisõltlane on oluline teada, et me ei tee sellega halba vaid iseendale, kannatajateks võivad olla ka näiteks väärkoheldud lapsorjad keda sunnitakse kakao ubasid korjama, kuna nõudlus shokolaadi järele on suur. Samuti ei ole alkoholi lembus probleem vaid inimesele endale , vaid kannatavad ka tema lähedased. Iga oma teoga saame me luua armastust ja küllust või häda ja viletsust.

Me oleksime justkui enamus aega autopiloodi peal. Meil kujuneb välja oma töölemineku teekond, oma riidekapp trennis, oma koht lemmikkohvikus, valime poes neid toite mida me juba oleme harjunud valima jne. Kui keegi on trennis pannud riided sinu kappi siis võib tekkida hetkeks lausa paanika. Või kui külmkapp on tühi aga laual on vaagen puuviljadega siis on esimene reaktsioon:” Appi, polegi midagi süüa! ” Kuigi tegelikult on söök ju olemas.

28 aastat puuviljadel

imagesKäisin toortoidu messi raames Eestit külastanud Tord Lysevingi loengul. Tord on pärit Rootsist ja toitunud 28 aastat vaid puuviljadest. Enamus ilmselt küsib, et kuidas on see võimalik ja miks ta seda teeb? Milline see inimene välja näeb, kui vana ta on jne?

Meile on räägitud, et inimene vajab täisväärtuslikuks eluks ja terve olemiseks” normaalset toitu” . Inimene on ju omnivoor. Hea küll taimetoitlus aga ainult puuviljadest toitumine. Kuidas ta saab kätte kõik vajalikud ained, kas ta võtab toidulisandeid ? Kuidas jääb siis vita , kapha ja pithaga? Ying ja Yangiga?

Tord on 70 aastane. Kuigi tema näos olid kortsud, oli tal kena päevitunud jume, tema juustes polnud halli ning tema keha oli sale ja vormis nagu noorel mehel. Tema vaim oli erk ja mõte selge. Mis aga kõige tähtsam ta on terve, ei tarvita ravimeid ega toidulisandeid ning pole pidanud tegema operatsioone või muid meditsiinilisi protseduure.

Ta ütleb, et olles puuviljatoidul pikka aega ( 10 -15 aastat) siis oled sa rohkem ja rohkem tasakaalus ja sa ei vaja enam mingeid kontseptsioone ei hiina meditsiinist, ajurveedast ega mingist muust iidsest teadusest, sest su kehas käivitub ürgne ja loomulik tunnetus harmooniast. Kõige suurem vajadus erinevate teraapiate järele on siis kui oled segatoidul. Samuti on puuviljadest toitudes rohkem energiat ja tekib piiranguteta tunne. See on vabadus ja tõeline õnnetunne. Puuviljadest toitumine loob armastuse energiat ja harmooniat, ei ole kohta agresiivsusele ja vägivallale.

Puuviljadest toitumine ei ole ka keskkonda saastav. Kuna vaja läheb vaid nuga ja ehk mõnda taldrikut ja klaasi. Ei ahju, kohvimasinat, nõudepesumasinat, potte, panne ja muud söögitegemise juurde kuuluvat. Vähe kulub ka vett nõude pesemiseks ja söögi valmistamiseks, Samuti ei pea puuviljatoidul olles praktiliselt üldse jooma kuna puuviljad sisaldavad vett juba iseenesest 90%. Puuviljad ei tekita prügi. Koored saab komposti panna. Ei ole haigusi, seega ei ole vaja ka medikamente. Ei ole vaja parfüüme kuna keha ei erita ebameeldivat lõhna. Samuti ei ole tarvis pesemisvahendeid ega shampooni kuna piisab vaid veest. Ei ole tarvis kosmeetikat kuna pole midagi peita ja nahk näeb niigi ilus ja särav välja.

Tord rõhutas ka seda, et kõik mida loodusest võtame tuleks sinna ka asemele anda. Süües ära puuvilja, istutame seemne ja sellest kasvab uus puu.

Olgu võrdluseks öeldud, et kindlasti leidub selliseid inimesi ka segatoiduliste hulgas kuid oleme ausad, Eesti mehe keskmine vanus on siiski 64 aastat ja sedagi juba keskeas või veelgi varem tekkinud terviseprobleemidega. Ja arvestades veel seda mis meile on räägitud, et ei ole tervislik ega võimalik toituda ainult puuviljadest siis on see ju ime, et selline mees on terve ja on üldse nii vanaks elanud. Ja muidugi ei ole ta ainus terve ja eakaks elanud puuvilja toitlane. Selliseid inimesi on juba nii palju, et neid ei ole võimalik enam ignoreerida ega panna seda lihtsalt hea juhuse arvele. Kõik on võimalik. Inimene võib toituda ka vaid päikest vaadates.

Kuidas ja miks sinnani jõuda?

Loomulikult ei pea saama kõik puuvilja toitlasteks. Igal meist on siin ilmas omad eesmärgid, õppetunnid ja tegemised. Asi on pigem selles, et enamus inimesi lihtsalt ei tea , et on võimalik elada ka totaalselt teistsugust elu kui meile siiamaani räägitud on ja see elu võib olla palju palju ilusam, kergem, haiguste, vägivalla ja stressivabam jne. Lühidalt öeldes, inimesel ei ole oma tegelikust potensiaalist õrna aimugi. Me usume seda, mida meile on räägitud ning välistame selle, et tegelikkuses võiksid asjad ka hoopis teisiti toimida. Siinkohal ongi ebatraditsioonilised toitujad hea näide.

images-5

Sõltuvused ja harjumused võivad olla erinevad- alkoholisõltuvus, magusa sõltuvus, ülesöömissõltuvus, seksisõltuvus, ostlemissõltuvus jne. kuid nende eesmärk on üks. Olles oma harjumuste ja sõltuvuste ohver, tähendab lihtsalt tuimestada oma hirme, tegusid, tegematajätmisi ja emotsioone ning mitte nendega silmitsi seista. Sõltuvuskäitumine on valu ja hirm, mida me peita püüame. Sõltuvused nõrgestavad meie närvisüsteemi ja meie tegelikku potensiaali. Mõned inimesed tunduvad väliselt tugevad aga kui sa ütled neile ” böö”, siis varisevad nad kokku. Mõned inimesed arvavad, et nad on õnnelikud vaid siis kui nad teevad karjääri, kui neil on palju raha, palju sõpru, palju asju ja kuulsust. Kuid nii võib sattuda hoopis ebareaalsesse ” filmi ” maailma, kus pole tegeliku elu ja väärtutsega mingit pistmist. Tähtis ei ole ennasthävitavatest harjumustest loobumine ise, vaid oma potensiaali tõeline kasutamine. Inimpotensiaal on piiritu ja iga inimese sünniõigus on olla õnnelik, selleks on tegelikult väga vähe vaja-olla ühenduses kõiksusega ehk oma algallikaga. Kõik inimesed on tegelikkuses täiuslikud.

Mis takistavad meil oma harjumusi muutmast

Meie kehal on rakumälu, kus on kõikide sinu eelnevate elude kogemused. Sinu toitumisharjumused ja sinu seotus toiduga on olemas juba sinu raku mälus. Meie kollektiivne alateadvus proovib meid iga hinna eest tuua tagasi vanade harjumuste juurde. Seega on oma harjumuste muutmine tõeline väljakutse.

Meie ajumassis on teadlik ning alateadlik osa. Kogu meie käitumisest, harjumustest ja igapäevasest elutegevusest kontrollib 96-98% ulatuses meid meie alateadvus. Vaid 2-4% oma elust oleme me tõeliselt teadvel.

Meie alateadvuses on peidus meie uskumused, harjumused ja tõekspidamised, mis kontrollivad meie käitumist. Kui me oleme harjunud sööma kindlal viisil, siis igasugune püüe muuta tahtejõuga oma söömisharjumusi, tekitab meis stressi ja ärevust. Miks? Sest meie tegevus on konfliktis alateadlike protsessidega. Kui me soovime alustada trenniga, aga alateadlikult usume, et me ei ole selleks võimelised, siis iga kord, kui on trenni mineku aeg, pakub aju meile välja hulga põhjuseid, miks mitte trenni minna. Sest ta „teab“, et tegelikult on just see, mida me soovime. Ja tal on õigus. Kuni me ei muuda oma alateadlikke harjumusi ja püüame oma käitumist muuta vaid tahtejõu abil, oleme me nagu laevakaptenid, kes püüavad muuta kurssi, aga on unustanud peale autopiloodi, mis hoiab laeva alati kindlal kursil. Et seda muuta, tuleb autopiloot välja lülitada.

Kuidas muuta harjumusi

images-6Et muuta oma harjumusi, peame me muutma oma alateadvust. Selleks on olemas mitmeid erinevaid tehnikaid – mõned nendest lihtsamad, mõned keerulisemad –, aga kõige olulisem nendest on „Ellu rakendamise“ tehnika, mis ütleb: „Kuni me ainult omandame infot ja ei rakenda seda praktikasse, ei muutu meie elus midagi.“

Puhastusreaktsioonid

Vaid mõned üksikud inimesed on ehk võimelised muutma kardinaalselt oma toitumisharjumusi üleöö, kuid enamus inimesi tabab füüsiline, vaimne, emotsionaalne, spirituaalne, psüholoogiline ja sotsiaalne shokk. Puhastusreaktsioonid võivad tekkida ka lihtsalt sellest kui kõrvaldada oma menüüst kohvi või suhkur. Tavalisemad puhastusreaktsioonid on peavalud, nahasügelus, valud erinevates kehaosades, palavik, ärritunud olek, agressiivsus, uimasus, unisus, külmetus. Parim on oma toitumisharjumusi muuta nii, et väga suuri puhastusreaktsioone ei tekiks, siis on kehal kergem sellega toime tulla ja sa ei tekita endale lisakahjustusi. Ehk siis järk järgult.

Üks harjumus korraga

Tavaliselt lähevad inimesed hoogu ja tahavad enda juures korraga kõike muutma hakata. Soovitakse maha jätta suitsetamist, kaotada 15 kg, joosta maratoni ja hakata toortoitlaseks. Aga seda kõike on korraga liiga palju. Keha ei ole nii suurteks muutusteks valmis, isegi kui siiralt uskudes ja teades, et kõik mida soovime ette võtta on meile hea. Ei tohiks mingil juhul olla karm iseenda vastu ja sundida end vägisi milleksi. See ei tähenda aga seda, et ei peakski ennasthävitavast elustiilist loobuma, vastupidi, tuleb töötada endaga niipalju, et muutused tuleksid kõigepealt seestpoolt, vähehaaval ja justkui iseenesest, ilma liigselt sundimata ja disiplineerimata.

Alusta väikeste sammudega

Kui me soovime läbi joosta maratoni, siis tuleb alustada igapäevasest jooksust. Ilma treenimiseta ei saa joosta maratoni. Väga tähtis on siinjuures ka vaimne valmisolek. Kui soovid tervislikumalt toituda, siis loobu kõigepealt näiteks kommidest, saiakestest või mis iganes on sinu ” nõrkused” ja asenda need tervislikumate alternatiividega. Näiteks viineri asemel kvaliteetne mahe liha, kommi asemel kuivatatud puuvili jne. Kui soovid hakata taimetoitlaseks, võid alustada sellest, et teed 1 lihavaba toidukorra päevas, siis 1 lihavaba toidukorra nädalas jne. Kui oled juba taimetoitlane, siis hakkad järkjärgult vähendama piimatooteid ja mune kuni saad lõpuks täiesti loomse toidu vabaks. Siis suurendad toore, värske toidu osakaalu( seda võid juba kõigesööjana teha). Siis Hakkad sööma järjest rohkem mahlaseid ja kergeid puu -ja aedvilju, siis ainult puuvilju.

Tord kirjutab oma raamatus ” My path to freedom” 6 est tasandist.

1. segatoidu tasand
2. vegetaar toidu tasand
3. vegan toidu tasand
4. toortoidu tasand
5. puuviljade ja pähklite tasand
6. puuviljade tasand

Ei ole soovitav üle hüpata esimesest kuuendale. Igal tasandil on oma vaimne ja füüsiline valmisolek. Proovi vaikselt aga ära sunni ennast tagant. Sinu dieet ja elustiil peaks olema sulle meeldiv ja nauditav, mitte lisastressi tekitav.

Anna endale aega harjumiseks

Kundalini jooga teoorias vähemalt 40 päeva järjest on vajalik selleks , et vabaneda vanast harjumusest. 90 päeva kulub selleks , et uus harjumus juurutada

, 1000 päeva selleks, et see kujuneks elustiiliks. On ka öeldud, et läheb aega umbes 7 aastat enne kui keha, sealhulgas närvisüsteem, hormoonid ja aju täielikult uuenevad ja uue toitumisviisiga täielikult kohaneb.

Kuula oma keha

Kuigi me oleme kõik inimesed ja meie kehad ja nende funktsioonid on samad, oleme siiski ka kõik erinevad. Erinevad sellesmõttes, et igaühel meist tekivad erinevad reaktsioonid erinevatele mõjutustele. Ei saa eeldada, et muutes oma toitumisharjumusi on kõigil kohe sama ajaga samad tulemused. Kõik oleneb sellest milline on konkreetse inimese pagas nii vaimselt, geneetiliselt, eelneva elustiili ja toitumisharjumuste, läbi põetud ja põdemata haiguste ja terviseprobleemide näol.

Näiteks on suur vahe kui hea tervisega noor inimene hakkab toituma vaid toortoidust, ei pruugigi tal esineda väga suuri puhastusreaktsioone ja need mööduvad lühikese aja jooksul. Teine inimene, kes on tugevas ülekaalus, kes on põdenud palju haigusi ning kellel on halvasti funktsioneerivad organid võivad võtta puhastusreaktsioonid aastaid ning tema keha ei ole suure tõenäosusega suuteline taluma järsku muutumist. Ka normaalkaalus ja väliselt tervetel inimestel võib olla probleeme, mida nad ise ei aimagi. Näiteks kui sul on ära lõigatud pimesool, mandlid või tehtud mõni muu taoline operatsioon. Mõnel inimesel funktsioneerib halvasti maks, teisel on läbi kõhunääre, kolmandal on seedimisprobleemid. Mõnel inimesel on ehk palju parasiite ja seeni, kes nõuavad endale toiduks magusat kraami ja töödeldud toitu, seega tuleb aru saada, et need isud ei tulene keha vajadustest lähtuvalt. Mõnel läheb väga palju aastaid, enne kui ta keha funktsioonid taas normaalselt tööle hakkavad ja mürgid kehast väljuvad.

Seega on oluline saada kõigepealt toitumine tervislikuks, vajadusel lasta teha analüüse või võtta looduslikke toidulisandeid või superfoode.

Tagasilangused

On üsna loomulik, et võib ette tulla ka tagasilangusi. Tähtis on ennast mitte süüdistada ja tunda pettumust ja läbikukkumistunnet. Sa ei ole sellepärast halvem. Vahest on ka tervislikum sotsiaalses mõttes süüa koos sõpradega ja nautida seda koosolemist ja jagamist. Kui hoiad end liigselt tagasi, siis võivad vanad isud kasvada ülepea aga kui annad endale teinekord järgi, siis võid ka avastada, et ihaldatud kohupiimatort ei maitsegi enam nii hästi või siis tekitab pärast hoopis ebameeldivat raskustunnet kõhus. Tähtis on jälle rajale tagasi saada.

Ole teadlik oma sisemisest jutuvadast

Hea on saada teadlikuks, millest me omaette räägime – kas see jutt toetab meie eesmärki või mitte. Igasugune sisekõne programmeerib meie alateadvust ning on kriitilise tähtsusega eesmärkide saavutamisel ja harjumuste muutmisel.

Alusta kohe

Teadvusta endale, et ei ole olemas homset ega ülehomset, on ainult praegune hetk, mil tegutseda.

 Kui soovid ennasthävitavatest harjumustest loobuda, siis ära jää ootama õiget hetke, seda ei tule kunagi. Kui sa soovid muuta oma toitumisharjumusi, tee seda juba järgmisel toidukorral.

images-7

About Egle

Kuigi igaüks meist on unikaalne ja proovib otsida oma tõde omamoodi, soovime me kõik siiski tegelikult ühte ja sama – olla õnnelikud ja armastatud, elada külluses ja hingerahus ning olla terved. Julgustan sind tõstma oma teadlikust, nägema ” suurt pilti” , kuulama oma keha ja vastutama ise oma tervise eest. Tore kui leiad siit lehelt midagi kasulikku, mis aitab sind sinu teekonnal edasi. Kui ei, hinga sügavalt sisse ja mine edasi. :)
Scroll To Top